A Shift 2 tesztelésekor megállapítottuk, hogy az egyébként gyönyörű játék nem igazi szimulátor, de mivel a messziről jött ember azt mond, amit akar, úgy gondoltuk, hogy kikérjük egy igazi szaktekintély véleményét is. Michelisz Norbert a tavalyi év óta a World Touring Car Championship versenyein szerepel, de pár évvel ezelőtt még csak íróasztalánál ülve tekergette a kormányt és szimulátor versenyeken remekelt. Megkeresésünkre azonnal igent mondott és szívesen ellátogatott hozzánk, hogy ő is kipróbálja az EA legújabb autós játékát, és ha már itt volt, el is beszélgettünk vele.

 

Pár szóban mesélnél nekünk a szimulátoros múltadról?

Maga a szimulátor szenvedélyem, még az első főiskolás éveim alatt alakult ki. Akkoriban kicsit szabadabban tudtam beosztani az időmet, megismerkedtem az első komolyabb autóversenyes programokkal, amiket már az interneten is lehetett játszani. Ekkor kezdtek szerveződni a magyar szimulátor bajnokságok és megfogott, hogy igazi hús vér ellenfelekkel szemben tudtam magam kipróbálni, olyan játékokkal, amik akkoriban élethűen szimulálták az autók mozgását. Visszatekintve, majdnem akkora élményt adott, mint most az autóversenyzés.

Még nincs vége, olvass Tovább >>>

Te egy ilyen szimulátoros bajnokságban mutatott teljesítményeddel érted el, hogy beülhess egy valódi versenyautóba. Mennyire gyakori, hogy így kerüljön valaki a versenypályákra?

Magyarországon többekkel is előfordult. Mondhatnám Kiss Norbert vagy Wéber Gábor nevét, akik szintén kiemelkedő kategóriát képviselnek a hazai szimulátor közösségben, és többszörös magyar bajnokok különböző márkakupa sorozatokban. Ez is mutatja, hogy a szimulátoros közösségből kinőtt emberkék olyan elismert autóversenyzőkké váltak, hogy már az igazi versenyzők sem nézik le a szimulátorosokat.

A technikai sportokra egyre kevesebb pénz jut itthon, lehet, hogy ennek is köszönhető, hogy egyre többen érkeznek a szimulátor közösségből a versenypályákra?

Igen ez lehet egy ok, de nemzetközi szinten is kezd kialakulni ez az irányvonal. Sőt, ha megnézzük akár a forma 1-es csapatok is használják edzésre a szimulátorokat. Nyilván ez egy sokkal költséghatékonyabb módja az edzésnek, mint kibérelni egy pályát, kivinni a technikát, szerelőket, mérnököket, gumit és az üzemanyagot. Természetes, hogy a költségtényező itthon is a szimulátorokhoz vonzza azokat, akik érdeklődnek az autóversenyzés iránt. Ha pedig elő tudja teremteni a kellő pénzt, a szimulátorokon elért sikerek jelenthetik, hogy egy igazi versenyautóba beülve is komoly sikereket érhet el. Talán a gokart helyét kezdi átvenni a szimulátor.

Térjünk vissza rád! Mióta igazi versenyautóban ülsz, világbajnoki futamokon indulsz és rengeteget utazol, mennyi időd marad szimulátor elé ülni, illetve egyáltalán szoktál-e még ilyenekkel játszani? Találsz-e még kihívást ezekben a programokban?

Ha egy olyan pályára érkezem a túraautó világbajnokságon, ahol még előtte nem jártam, akkor azzal szoktam eltölteni a verseny előtti egy-két hetemet, hogy a szimulátor programon begyakoroljam a pályát. De azt is tudni kell, hogy van egy pár pálya, ami iszonyatosan részletesen ki van dolgozva és akad olyan is, ami nagyon nem hasonlít a valóságra. Például a makaói pálya, ami nem azt mondom, hogy köszönőviszonyban sincs az eredetivel, de nem teljesen ugyanolyan. Beleestem abba hibába, hogy nagyon a szimulátorra hagyatkoztam és az első kivezető körömön majdnem nekimentem a falnak, mert annyival rövidebb volt a két kanyar közti egyenes szakasz, hogy nem tudtam felkészülni a kanyarodásra. Szerencsére akkor még nem mentem maximális sebességgel, de azért meglepődtem.

Csapatszinten van valami profi szimulátorotok vagy akár egy boltban is megvásárolható programmal szoktál játszani?

Nekem otthon van egy Playseat típusú cockpitem, egy Logitech G25-ös kormányom, egy hároméves asztali konfigurációval és a Race On vagy a Race 07 programmal körözgetek. Úgy veszem észre, hogy ez a program az, ami leghitelesebben modellezi egy valós autónak a viselkedését, de ugyanebbe a kategóriába sorolható egy rFactor, vagy egy Live For Speed.

A versenygépedbe beülve mekkora volt a különbség a programban található autóhoz képest?

Azt feltételeztem, mielőtt beültem a BMW-be, hogy az jól meg van csinálva a szimulátorban, de vannak nagy különbségek. Például, ha játékban rálépek a fékre, akkor iszonyatosan kell gépészkedni, hogy az autó egyenesben maradjon, míg élőben úgy áll az autó a pályán, mintha sínekre rakták volna. A Seat viszont jól meg volt csinálva a játékban. Nem azt mondom, hogy nem volt hiányossága, de az elsőkerekes autók élethűbbek a programokban. Igazából a csúszás az, ami a játékokban nem valóságos. Ha a versenypályán megcsúszik az autó, azt sokkal egyszerűbb összeszedni. Persze az is igaz, hogy ott egyszerűbb megérezni, hogy csúszás közeli állapotba került a jármű.

Már csak az érdekelne, hogy bármilyen más konzolos vagy PC-s játékkal szoktál-e játszani?

Szinte semmivel, bár régen előfordult, hogy stratégiai játékokkal próbálkoztam. Az Age of Empires-szel és a Red Alerttel próbálkoztam, de utána jöttek az autós játékok. Nem is vagyok tisztában vele, hogy milyen játékok vannak mostanában, hogy más játékok tekintetében mi most a trendi.

 

Norbit legközelebb a május 14-15 között megrendezett monzai versenyen láthatjuk rajthoz állni, de június 3. és 5. között az először megrendezésre kerülő WTCC Magyar Nagydíjon is szurkolhatunk neki.

Ötéves autóversenyzői pályafutással a háta mögött 2010 végén Michelisz Norbert (26) az autósport történetének első magyar világbajnoki futamgyőztese lett, amikor megnyerte a Túraautó Világbajnokság (FIA WTCC) 2010-es második makaói futamát. A Zengő Dension Team pilótája 2009-ben elhódította a SEAT Leon EuroCup bajnoki címét, majd első teljes idényében a legjobb újonc-versenyző lett a világ legrangosabb túraautós sorozatában, amelyben idén egy BMW 320 TC-vel áll rajthoz.